streda 19. júla 2017

Bezpečnosť detských autosedačiek alebo 

PREČO MÁME AUTOSEDAČKU NAOPAK J













Ak je pre vás najdôležitejší parameter pri výbere autosedačky BEZPEČNOSŤ, tento článok je určený vám ;) Ale samozrejme sedačka by mala byť aj pohodlná a praktická, pekná a cenovo dostupná. Ale to už sú kritériá, ktoré hodnotí každý subjektívne, vzhľadom na svoj životný štýl, vkus atď. (Ne)bezpečnosť sedačky je však rovnaká pre všetkých. 

Najskôr si potrebujeme objasniť zopár faktov z anatómie. Deti nie sú zmenšenina dospelých. Stavce batolaťa sú z väčšej časti tvorené chrupavkou, než kosťou a osifikujú (skostnantejú) až časom. V krčnej chrbtici sa nachádzajú tri stavce, spájajúce hrudnú časť chrbtice s hlavou. Pravdepodobnosť, že 3 ročné dieťa má osifikovaný stavec, ktorý skostnatie ako prvý, je 50%. Posledný je vyvinutý do svojej finálnej kostennej podoby s pravedepodobnosťou 50% až u 8 ročných detí. Chrupavka nachádzajúca sa v týchto stavcoch má schopnosť natiahnuť sa až o 5 centimetrov, no jej natiahnutie o 0,5 centimetra je dostatočné na to, aby spôsobilo ruptúru chrbtice vedúcu k paralýze alebo smrti.
Okrem toho, nezrelá detská chrbtica musí niesť oveľa väčšiu časť telesnej hmotnosti ako chrbtica dospelého človeka (Obr.1). U priemerného 9 mesačného dieťaťa predstavuje hlava 25% jeho telesnej hmotnosti, zatiaľ čo u dospelého je to iba 6%.
Zhrnutie: Dojčatá, batoľatá, ale ja predškoláci majú slabučký krk, ktorý musí niesť pomerne ťažkú hlavu.

Obr.1 securatot.co.uk/why-rear-facing-is-safer

Ďalej sa pozrime bližšie na samotné autonehody. Podľa NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) je 60% zrážok čelných a 20% bočných (pričom väčšina obsahuje aspoň časť nárazu spredu). Počas nárazu sa telá pasažierov pojhybujú v smere, z ktorého náraz prichádza. Pri čelnom náraze v rýchlosti 50km/h má detská hlavička, ktorá v 6 mesiacoch váži asi 2kg, hmotnosť 56kg. Takže to malé telíčko a tenučký krk musí uniesť 56kg! 
V sedačke otočenej v smere jazdy bezpečnostné pásy zadržia telo a ramená dieťata, ale hlava je vymrštená dopredu a krk nie je schopný ju udržať a tak dochádza k vážnym úrazom, ktoré sú niekedy fatálne alebo zanechajú trvale poškodené zdravie.
Na druhej strane ak niekto vo vozidle sedí v protismere, sily posobiace na jeho telo sa rovnomerne rozložia proti sedadlu, ktoré udrží krk a chrbticu v jednej línií. A keďže je lepšie raz vidieť ako.... prikladám videá, ktoré ukazujú, čo sa deje s telami malých pasažierov v autosedačkách, ak dôjde k nárazu.

Navyše aj pri bočnom náraze, je telíčko dieťaťa brzdením zatlačené do sedadla a je teda chránené aj prvkami na ochranu pri bočnom náraze, ktorými disponuje autosedačka. Avšak v smere jazdy je hlava dieťaťa vymrštená mimo konštrukcie sedačky, takže opäť dochádza k vážnejším zraneniam.

Podľa zákona...

Na Slovensku platí vyhláška, podľa ktorej sa autosdačky rozdeľuju do 5 kategorií (0, 0+, I, II, III). Autosedačky musia spĺnať európsku normu ECE R44/04, podľa ktorej sedačky v kategórii 0 (do 10kg) a 0+ (do 13kg) musia byť otočené v protismere. Avšak kategória I (od 9 do 13kg) už môže byť otočená v smere jazdy. Európska únia, konečne priznala, že tieto kritéria nie sú dostačujúce pre bezpečnosť najmenších a tak pristúpila aspoň k menším úpravám. Onedlho vstúpi do platnosti nová európska norma, známa aj ako i-Size, ECE R129, v ktorej sa okrem povinnej inštalácie isofixom zmení aj protismer povinný do 15 mesiacov, a kategorizácia podľa výšky, nie podľa váhy. Navyše budú sedačky musieť prejsť pri crashtestoch aj bočným nárazom, čo doteraz nebolo povinne testované. iSize autosedačky sú už teraz na trhu bežne dostupné. čo sa isofixu týka, v protismere je podľa odborníkov inštalácia isofixom rovnako bezpečná ako pásmi, avšak pri použití bezpečnostných pásov na uchytenie autosedačky je väčšie riziko nesprávnej inštalácie.
Je dôležité si uvedomiť, že presun dieťaťa do sedačky z vyššej kategórie predtým ako dosiahne maximálny limit svojej autosedačky môže viesť k závažnejším zraneniam v prípade autonehody!
Pamätajte, že dieťa sa môže (a malo by sa) voziť v sedačke kategórie 0 alebo 0+, až kým nedosiahne hmotnostný limit alebo keď je vrch jeho hlavičky zarovno s vrchom autosedačky. Nezáleží na tom, že nožičky mu trčia von.Na obrázku 2 je 18 mesačný chlapček. Podľa rastových tabuliek je od neho  v rovnakom veku väčších iba 10% detí. A ako môžeme vidieť, sedačka mu je stále dobrá.
Obr.2 rearfacingtoddlers.com/faq.html

 (Moja skúsenosť:Naozaj sa netreba ponáhľať do väčšj autosedačky, deti sú občas v aute mrzuté, lebo je im proste dlho a cesta je nuda aj keby sedeli v sedačke čo sa točí dokola :) Je to skôr vekom a staršie deti sa už vedia chvíľu zaujať výhľadom z okna (u nás to bolo skoro až v 2 rokoch). Keďže na druhé narodeniny vážila Saška 11kg, a hlavičku mala presne po vrch autosedačky, mohla sa kľudne do tohto veku voziť vo vajíčku z kategórie 0+ .Navyše je mnohokrát praktické sedačku iba nakliknúť na podvozok z kočíka, čo už pri väčšej sedačke nie je možné a ak vám bábo po ceste zaspí väčšinou sa pri snahe preložiť ho do kočíka zobudí. Používať sedačku v smere jazdy pre 8 mesačné bábätko, ktoré už má niečo cez 9kg a samostatne sedí je nebezpečné a neopodstatnené.)

Prečo pokračovať v protismere aj po vajíčku

  • 2007, článok v časopise Injury Prevention konštatuje, že pre 1-2 ročné deti bolo 5x bezpečnejšie sedieť vo vozidle v protismere než v smere jazdy  
  • 2008, článok v časopise Pediactrics vyzýva pediatrov, aby preniesli do praxe poznatky, ktoré majú: "Deti by mali jazdiť v protismerných sedačkách do najvyššj možnej váhy alebo výšky povolenej výrobcami protismerných sedačiek"
  • 2009, British Medical Journal publikoval článok "Odporúčané používanie protismerných detských autosedačiek pre deti mladšie ako 4 roky"
  • 2011, American Academy of Pediactrics publikovala odporúčania ohľadom detí v autosedačkách, podľa ktorých by sa mali voziť v protismete najmenej do2 rokov 
Vo Švédsku, jednej z krajín s najnižším počtom úrazov detí pri autonehodách, jazdia deti do štyroch rokov v protismere. Nemajú to prikázané zákonom, platí tam rovnaký zákon ako inde v EÚ, ale pre tamojších rodičov je to samozrejmosť. Od roku 1992 do 2011, čiže v období 19 rokov, bolo vo Švédsku 15 smrteľne zranených detí pri autonehoách v sedačkách proti smeru jazdy. Išlo o katastrofálne nehody, napr. po zrážke s kamiónom alebo nehody s požiarom. Je treba uviesť aj fakt, že ku žiadnemu z úmrtí nedošlo pri náraze zozadu, išlo o čelné alebo bočné kolízie.

Ako som už písala vyššie v súčasnosti musia všetky autosedačky prejsť testom, aby splnili európsky štandnard  ECE R44/04. Tento test sa realizuje umiestnením figuríny s váhou 9kg do autosedačky v testovacom vozidle. Vo vzidlenosti 55cm pred figurínou je umiestnená zábrana a zrážka sa uskutoční v rýcholi 50km/h. Ak sa hlava figuríny nedotkne zábrany, sedadlo testom prešlo. Ale nikto nesleduje záťaž pôsobiacu na krk figuríny. Ako by mohli teda zistiť, že pri náraze vznikli vážne poranenia chrbtice a miechy? Až keby jej hlava odpadla? Vo Švédsku používajú dodatočný test nazývaný Plus Test, ktorý na rozdiel od bežných testov, na ktoré sa spoleihame (napr. ADAC), používa figurínu, ktorá  meria záťaž pôsobiacu na krčnú chrbticu. Z testovania autonehôd s figurínami bol určený limit sily, ktorú vydrží krk dieťaťa vážiaceho 18kg a to 1350N. V Plus Teste stanovili maximum na udeleni certifikátu 1220 N (aby nedošlo k vážnym zraneniam) a nárazy sú simulované v rýchlosti 56km/h. Týmto testom v žiadnom prípade neprejde sedačka s inštaláciou v smere jazdy, keďže v týchto autosedačkách pôsobí na krk 2500N a viac.  Certifikát neudelia ani sedačke pri ktorej je možnosť inštalácie v smere aj protismere. Rovnako sa na celkovom hodnotení autosedačky nepodieľajú jej vlastnosti neovplyvnňujúce bezpečnosť, napríklad jednoduchosť čistenia, ako u testov ADAC.

Pultíkové autosedačky
Vráťme sa ešte k autosedačkám s tzv. bezpečnostnou zábranou alebo pultíkom(obr.3). Je pravda, že pultík umožňuje lepšie rozloženie sily pôsobiacej na telo dieťatka pri náraze ako 5 bodový pás, avšak aj tak sila pôsobiaca na krčnú chrbticu v takejto autosedačke mnohonásobne prevyšuje bezpečnú hranicu. V Plus Teste neuspeli, keďže bola nameraná záťaž na chrbticu 1974N a to je poriadne cez limit. Navyše, hlava sa pri náraze zabrzdí nárazom o pultík a pult nie je airbag! Nehovoriac o tom, že veľa detí sa už vo veku 2-3 rokov pod pultík nezmestí.
Obrázok 3. autembezpecne.cz


Zhrnutie

  • Veľa rodičov presunie deti z protismernej sedačky do sedačky v smere jazdy, keď dosiahnu 9kg (8mesiacov), čo je síce zákonom dovolený, ale nebezpečný krok.
  •  Ak je dieťa účastníkom čelnej zrážky v autosedačke nainštalovanej v smere jazdy hrozí nadmerné natiahnutie alebo až natrhnutie miechy.
  • Deti by sa mali voziť v protismere tak dlho, ako je to možné. (Fakt je, že pre všetkých,aj dospelých),by bolo bezpečnejšie cestovať vo vozidlách v protismere.)


  • V protismere môžete používať iba autosedačku, ktorá to má uvedené v návode, nie hocijakú autosedačku!
  • Lepšia autosedačka v smere jazdy ako žiadna autosedačka (resp. sedačka s neripútaným dieťatom :(



Zdroje 

http://www.neurosurgery.org/sections/section.aspx?Section=PD&Page=ped_spine.asp
https://www.dtest.cz/clanek-3614/test-detskych-autosedacek-2014
http://www.petsvestek.cz/2015/07/detske-autosedacky-proti-smeru-jizdy.html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3256844/
http://www.rearfacingtoddlers.com/faq.html
http://www.bmj.com/content/338/bmj.b1994
http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2011/03/21/peds.2011-0213
http://injuryprevention.bmj.com/content/13/6/398.short
http://pediatrics.aappublications.org/content/121/3/619
http://www.bmj.com/content/338/bmj.b1994
http://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:675232/FULLTEXT01.pdf
http://www.sikkerautostol.dk/tests/svensk-plus-testswedish-plus-test/plus-test-english/
http://www.anec.eu/attachments/ANEC-R&T-2008-TRAF-003.pdf


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára